Helhetsstruktur och
språk
|
Steg 1
|
Steg 2
|
Steg 3
|
Steg 4
|
Textnivå
|
Rubriker finns och har anknytning till innehållet.
|
Rubrikerna täcker textens innehåll.
|
Rubrikerna täcker textens innehåll och fungerar
(genom att visa genre för t. ex. argumenterande texter)
|
Rubrikerna är
tydliga, täcker textens innehåll och fungerar utmärkt. (genom att
visa genre för t. ex. argumenterande texter)
|
Styckenivå
|
Styckeindelning
förekommer.
Bindningar förekommer.
|
Styckeindelningen fungerar genom att varje stycke
är en sammanhållen helhet.
Bindningar förekommer och fungerar ganska väl.
|
Väl fungerande styckeindelning ofta med
tydliga kärnmeningar.
Meningarna är
bundna genom
olika sorters bindningar, vilka fungerar väl.
|
Väl fungerande styckindelning med tydliga
kärnmeningar där det är lämpligt.
Variation på styckenas längd inspirerar läsningen
och markerar deras olika tyngd.
Bindningar inom
och mellan meningar är varierade, väl valda och
fungerar utmärkt.
|
Rubriker & styckindelning
Igår såg Titti på min text och skrev hon några kommentar. Jag var bra på rubriker men jag hade glömt styckindelningen och några mellanslagen. Förut märkte inte jag som hur kan jag skriva citat och hur jag kan argumentera. Aldrig tänkte jag på rubrik eller hur jag kan anpassar texter med citat och rubrik, men nu jag lärt mig mer. Men jag vill lär mig mera och vill jag jobb mera på rubrik och styckindelning.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)
Fint att du lär dig Kobra! Tänk vad bra det är att diskutera tillsammans med sina kamrater för att lära sig mer. Du klarar av steg 1 och kan genom att titta på kommentarerna och denna matris bearbeta dina texter mot steg 2.
SvaraRadera